Logo Christiaan M. Bijl

Wie is er nou eigenlijk gek? De cliënt, de psychiatrie of de maatschappij? (boekrecensie)

Hoe kan het dat een jonge man met adolescentieproblematiek ruim twintig jaar chronisch psychiatrisch patiënt was, 22 verschillende diagnoses kreeg en ruim veertig verschillende psychiatrische medicijnen voorgeschreven kreeg? En wat zegt dit over het functioneren van de geestelijke gezondheidszorg?

Het is een huiveringwekkende samenvatting van de ruim twee decennia durende psychiatrische lijdensweg van Ewout Kattouw, auteur van dit boek. En hoe hij deze wist te beëindigen. Hij schreef het boek aan de hand van zijn herinneringen, zijn eigen dossier en interviews met naasten en oud-behandelaars. Ook ging hij in gesprek met een aantal onafhankelijke deskundigen, waaronder Jim van Os, Trudy Dehue, Paul Verhaeghe, Philippe Delespaul en Dick Bijl.

Ewout Kattouw: Wie is er nou eigenlijk gek? De cliënt, de psychiatrie of de maatschappij? Utrecht: Uitgeverij de Graaff, 2022. ISBN 9789493127159.
Bijzonder is dat Ewout het niet bij het schrijven van een boek over zijn ervaringen heeft gelaten. Inmiddels is hij HBO gediplomeerd ervaringsdeskundige, gespecialiseerd in het thema psychiatrische medicatie (psychofarmaca).

Ewout geeft lezingen waarin hij vertelt over de effecten van het gebruik van psychiatrische medicatie op korte en lange termijn. Ook bespreekt hij de mogelijke invloed van de medicatie op de diagnostiek. De soms forse problemen waar je als gebruiker tegenaan kunt lopen wanneer je wilt stoppen met het gebruik van deze medicatie, krijgen volop aandacht. Het doel van de lezing is de discussie over de effecten van psychofarmaca op gang te brengen. De lezing is gericht op iedereen die benieuwd is naar wat dit medicatiegebruik in een mensenleven kan betekenen en wat er nodig is voor verantwoord gebruik.

Samen met Dick Bijl, oud-huisarts, epidemioloog en president van de International Society of Drug Bulletins, geeft Ewout ook lezingen over antidepressiva en het pillenprobleem; bekijk hier een promotiefilmpje. Op zijn website gaat Ewout dieper in op zijn lezingen (die via zijn website ook te boeken zijn). Op de website van zijn uitgever is een inkijkexemplaar van 40 pagina's van Ewouts boek te downloaden en te lezen.

► Afbeelding bovenkant: 905513
► Afbeelding zijkant: Sozavisimost